Crna Gora: Dva badnjaka, dvije crkve, između policija

Dva naroda, dvije nacije, dvije crkve...

Crna Gora: Dva badnjaka, dvije crkve, između policija

06.01.2020 - 20:08
Politika

Dva božićna badnjaka spaljuju se, u okviru simbolične ceremonije kojom se obilježava ovaj praznik pravoslavnih hrišćana, u crnogorskoj prijestonici Cetinju. Jedan u organizaciji Mitropolije crnogorsko-primorske Srpske pravoslavne crkve (SPC), a drugi Crnogorske pravoslavne crkve (CPC). Između dva skupa bile su raspoređene policijske snage, kao i policijska vozila. Do incidenata nije došlo.

Mitropolija Srpske pravoslavne crkve spaljivanje badnjaka organizovala je ispred Cetinjskog manastira. Istovremeno, Crnogorska pravoslavna crkva obavila je u isto vrijeme, takođe na Cetinju, isti božićni ritual ispred Dvorca kralja Nikole, koji je udaljen stotinjak metara od mjesta na kom se okupljaju vjernici SPC.

Nalaganje badnjaka u ime SPC je predvodio mitropolit crnogorsko primorski Amfilohije, a tom događaju su prisustvovali lideri opozicionog Demokratskog fronta, ambasador Srbije u Crnoj Gori Vladimir Božović i biznismen Miodrag Daka Davidović. Ispred Dvora kralja Nikole, badnjake su naložili vjernici i sveštenstvo Crnogorske pravoslavne crkve. Badnjake je osveštao mitropolit CPC Mihailo.

Paljenje badnjaka u organizaciji SPC pred Cetinjskim manastirom


Paljenje badnjaka u organizaciji SPC pred Cetinjskim manastirom

Odvojene božićne proslave u Crnoj Gori traju od 1994. godine. Paralelno loženje badnjaka organizovaće se i u Podgorici, Nikšiću...

Policijska vozila između okupljenih na božićnom skupu SPC i CPC


Policijska vozila između okupljenih na božićnom skupu SPC i CPC

Proslava Badnjeg dana i Božića, za vjernike koji ove praznike obilježavaju po Julijanskom kalendaru, u Crnoj Gori se dešava u vrijeme podignutih tenzija zbog usvajanja Zakona o slobodi vjeroispovijesti kome se Mitropolija SPC žestoko protivi.

Zakon je usvojen 27. decembra 2019. i od tada se širom Crne Gore održavaju protesti vjernika Srpske pravoslavne crkve koja je taj zakon okarakterisala “pokušajem otimačine crkvene imovine u Crnoj Gori”.

Za SPC sporna je pre svega formulacija zakona po kojoj će "svi vjerski objekti koji su bili imovina države Crne Gore prije gubitka njene nezavisnosti 1918. godine, a koji kasnije nisu na odgovarajući pravni način prešli u vlasništvo neke vjerske zajednice, biti prepoznati kao državna imovina i biće upisani kao kulturno blago".

Vjernici u gotovo svim gradovima, predvođeni sveštenicima, u večernjim satima najprije prisustvuju crkvenim obredima u hramovima, a zatim šetaju glavnim gradskim ulicama do nekog od pravoslavnih hramova i crkava.

Osim prvog dana kada su zabilježeni incidenti i napadi na policiju, te hapšenje i privođenje osumnjičenih, naredni crkveni skupovi protekli su mirno.

No, od Božića okupljanja će se organizovati dva puta sedmično, i to četvrtkom i nedjeljom, saopšteno je iz Episkopskog savjeta Srpske pravoslavne crkve u Crnoj Gori.

''Četvrtkom i nedjeljom uveče, u terminu u kom su se i do sada odvijali, poslije večernje službe i molebana, u mjesnim hramovima. Sadržaj protestnih poruka, i putanju molitvenih litija, odrediće narod i mjesno sveštenstvo uz blagoslov eparhijskih arhijereja. Ono što je sada jasno, dok god traju pomenuta sabranja, njihove poruke moraju ostati rasterećene bilo kakve politizacije, strančarenja, pa i bilo kog oblika nacionalizma, ili kakve god zemaljske ideologije, koja nema veze sa jevanđelskom blagom vijesti. A sve u skladu sa preporukama Svetog Arhijerejskog Sinoda Srpske Pravoslavne Crkve, od 4. januara 2020. godine", navodi se u saopštenju.

Tu je još izražena nada da će Ustavni sud Crne Gore odlučiti po ustavnoj žalbi koju su u SPC najavili da će narednih dana podnijeti, te proglasiti sporne odredbe neustavnim.

''U slučaju da crnogorske vlasti nastave sa dosadašnjom jednostranošću, mi se moramo naoružati strpljenjem i upornošću, punim ljubavi i vjere. Lako može biti da će nam za čekanje ove zemaljske pravde, trebati više vremena nego što možemo i zamisliti. A opet, molimo se Gospodu, da prosvijetli razum sudijama Ustavnog suda, da izmjere po Božijoj i ljudskoj pravdi, našu skoru inicijativu i da obznane ono što već svi vide – kako ovaj i ovakav zakonski tekst nije u skladu sa Ustavom ove zemlje, da ne pominjemo međunarodno pravo i pravdu. To bi otvorilo vrata zdravom i civilizovanom dogovoru, na dobro svih građana ove zemlje. Zato, molimo se Bogu da razlozi za naše proteste nestanu – koliko sjutra“, kazali su iz episkopskog savjeta.

Zakonom se u božićnoj čestitki bavio i mitropolit crnogorsko primorski SPC Amfilohije navodeći da je “Svojatanje svetinja od bilo koje vlasti ili vlastodržaca, naročito onih obezboženih, sekularizovanih, jedno je od bezumlja i bezakonja naših dana. Ovi moderni idolopoklonici i idoloslužitelji kliču svojoj državi da je vječna, lišavajući je pritom i uništavajući u njoj sve ono što je činilo i čini istinski vječnom''.

Crnogorskom društvu sada je najpotrebnije ujedinjenje podijeljenog pravoslavnog bića, naveo je predsjednik Vlade Duško Marković u božićnoj čestitki upućenoj pravoslavnim vjernicima i sveštenstvu.

„Da braća idu zajedno u crkve, hramove i na molitve, pokažemo da nema poželjnih vjernika, odnosno onih drugih, i da hramovi nijesu tijesni ni za jednu nacionalnu ili građansku zajednicu“, kazao je Marković.

On je dodao da Zakon o slobodi vjeroispovijesti ili uvjerenja i pravnom položaju vjerskih zajednica, koji je izazvao polemike, treba posmatrati kao novi početak suživota i povjerenja, a ne podjela.

Rukovodstvo Uprave policije je juče (5. janara) saopštilo, nakon što je razmatrana bezbjednosna situacija u državi, zbog organizovanih javnih okupljanja povodom usvajanja Zakona o slobodi vjeroispovijesti, da je utvrdilo plan aktivnosti obezbjeđenja javnih okupljanja na Badnji dan, kako bi građani mogli mirno i bez ograničenja da obilježe taj pravoslavni praznik. Policija je konstatovala i da su dosadašnja javna okupljanja protekla u najboljem redu i u skladu sa Zakonom.

Izvor: 
BNN.BA/RSE