5 kineskih pravila ishrane po tradicionalnoj medicini

I vitki i zdravi

5 kineskih pravila ishrane po tradicionalnoj medicini

25.08.2015 - 13:52
Ishrana

Drevna kineska medicina nalaže balansiranu i raznovrsnu ishranu i samim ti možete mršaviti lako i osećati se sito i zdravo. Evo i kako:

Prema načelima tradicionalne kineske medicine, čovjek bi trebalo da odlazi na spavanje prije ponoći, odmara onoliko koliko radi i hrani se balansirano, namirnicama koje sezonski dolaze i potiču sa podneblja na kojem živi...

Tradicionalna kineska medicina ima holistički pristup, što znači da se osobama obraća pojedinačno - ne generalizuje problem, jeftina je i, u izvjesnom smislu, lakša od zapadne medicine, budući da služi kao "preventivni pravilnik" o svakodnevnom ritualu njegovanja duha i tijela. Tradicionalni oblici liječenja drevne kineske civilazacije i dalje važe za alternativni pristup, iako je od strane Svjetske zdravstvene organizacije zvanično priznata kao grana medicine.

Pisac i urednik Mika Ono u svojoj knjizi "Ancient Wisdom, Modern Kitchen: Recipes from the East for Health, Healing and Long Life", pisala je o drevnoj kineskoj medicini, u saradnji sa stručnjacima iz ove oblasti.

Ovo je pet jednostavnih savjeta o ishrani o kojoj je pisala Mika Ono:

1. Ljepota je u balansiranoj ishrani

Na Zapadu je "normalno" eliminisati određenu grupu namirnica, naročito masti i ugljene hidrate, ili održavati svoju ishranu na svega nekoliko istih stvari. Još gora situacija nastaje kada su te jednolične stvari - brza hrana, ili samo meso, uz izbjegavanje povrća i voća punih vitamina i minerala. Tradicionalna kineska medicina se zalaže za raznovrsnu ishranu, jer nijedna namirnica nije "štetna" po vaše zdravlje ili figuru, ali je treba konzumirati u optimalnoj mjeri.

Jedna kineska poslovica glasi: "Kiselo, slatko, gorko, ljuto - sve mora da se proba". Hrana se, između ostalog, koristi da uspostavi ravnotežu između pojedinca i njegovih/njenih prirodnih ciklusa, kao i segmenata životnog okruženja. Vodite računa i da konzumirate određene namirnice "kad im je vrijeme", odnosno sezona, te kada su sveže i neprerađene.

2. Vodite računa o temperaturi hrane

Radi poboljšanja ravnoteže cijelog organizma, tradicionalna kineska medicina savjetuje da oni koji imaju tendenciju da jedu hladnu hranu i pikantne začine - tu naviku zamjene konzumacijom toplih namirnica i blažih dodataka jelu. Ovo se ne odnosi samo na "fizičku temperaturu" hrane, već i na njeno dejstvo na organizam (na primjer, kapi znoja koje cure dok jedete kari, navodi Oko). Na toplijem kraju spektra hrane nalaze se: đumbir, čili papričice, cimet, kurkuma, oraščići, praziluk i orasi. Tople namirnice su naročito pogodne tokom zime. Slično tome, ljudima koji imaju tendenciju da jedu vruću hranu ili rade i borave u jako toplom okruženju, savjetuje se da konzumiraju hranu koja "pripada hladnijem kraju" spektra, a to su: hladna nana, citrusi, tofu, mleko, zelena salata, celer, krastavac i paradajz.

3. Na trpezi treba da vlada šarenilo na trpezi

Nevezano za slatke i slane šarene spacijelitete čije su boje dobijene vještačkim putem, u svijetu prirodnih namirnica, tradicionalna kineska medicina uči ljude kako da konzumiraju hranu raznih boja: ljubičasta - patlidžan, crvena - paradajz, zelena - spanać, narandžasta - mrkva, žuta - limun... Vodeći računa o ovom izobilju "u bojama duge", kineska terapija transformiše ono što se na Zapadu često svrstava u dvije kategorija: voće i povrće, posmatrajući ih kompleksnije.

Naučne studije su povezale fitohemikalije u boji biljnih namirnica sa zdravim efektima. Na primjer, crveni paradajz, paprika i lubenica sadrže likopen (povezan sa prevencijom raka), narandžasta i žuta voća kao što su tikva, mrkva i kajsija posjeduju beta karoten (može da smanji rizik od raka i srčanih bolesti), bijeli i crni luk sadrže niz sulfida (u borbi protiv bakterija i raka, a za jačanje imunog sistema).

4. Sirova hrana nije uvek bolja od termički obrađene

Pod pretpostavkom da birate prirodnu, uglavnom organsku hranu, tradicionalna kineska medicina preporučuje drugačiji pristup u kuhinji. Prema ovom predanju, hladna, sirova hrana poput salata je posebno teško za probavu i treba je jesti umjereno. Kuhana hrana se smatra izuzetno korisnom za svakoga ko se zbog neke bolesti osjeća slabašno, u trudnoći ili poodmaklom dobu, jer termička obrada može pomoći oslobađanju hranljivih materija i olakšavanju njihove apsorpcije.

5. Jedite dok niste 70 procenata siti

Istočnoazijska tradicija u svemu naglašava umjerenost, te ključ za zdravlje i dugovječnost nije samo u raznim vrstama hrane, već i u količini. Kineska poslovica kaže: "Za dug život, jedite dok ne budete 70 odsto siti", a sličnu krilaticu imaju i Japanci imaju sličnu maksimu, premda se kod njih broje procenata odnosi na 80. Prejedanje je nepotrebno opterećivanje organizma, naročito digestivnih organa.

Izvor: 
lisa.rs