Švedska dijeta 'uzdrmala' nutricioniste!

Prehrana s visokim udjelom masnoća – LCHF

Švedska dijeta 'uzdrmala' nutricioniste!

27.08.2015 - 10:19
Ishrana

Stigla je dobra vijest za pobornike dijeta baziranih na proteinima. Naime, Švedska je postala prva razvijena zemlja koja priprema nacionalne smjernice za prehranu kojima će se odbaciti općeprihvaćena dogma o nemasnoj prehrani, a savjetovat će se prehrana s niskim udjelom ugljikohidrata i visokim udjelom masnoća – LCHF ( Low Carb High Fat - malo ugljikohidrata, puno masnoća).

Švedsko otkriće

Preokret u preporukama za prehranu uslijedio je nakon objavljivanja rezultata dvogodišnje studije neovisnog Švedskog vijeća za procjenu zdravstvenih tehnologija. Ta stručna radna skupina pregledala je rezultate više od 16.000 znanstvenih istraživanja objavljenih do 13. svibnja 2013. Švedski doktor Andreas Eenfeldt, autor u Skandinaviji najpopularnijeg bloga o zdravlju DietDoctor.com, prenosi najvažnijezaključke studije: "Maslac, maslinovo ulje, punomasno vrhnje nisu štetne namirnice. Istina je upravo suprotna. Masnoće su najbolji izbor za one koji žele smršavjeti. Ne postoji veza između visokog unosa masnoća u prehrani i kardiovaskularnih oboljenja. Ovaj izvještaj je potpuno izokrenuo trenutačne smjernice, pa kao najučinkovitiju mjeru protiv pretilosti zagovara prehranu s niskim udjelom ugljikohidrata i visokim udjelom masnoća."

Osnovni principi LCHF prehrane

Ono što su u obroku obično prilozi i čine veći dio naših obroka zagušenih ugljikohidratima, ovdje preuzima povrće, sve vrste povrća koje raste iznad zemlje, zelene salate, radič, sve vrste kelja i kupusa, prokulica, blitva, raštika, špinat, paprike, paradajz, brokula, tikvice, patlidžani, masline, gljive, celer, koromač, luk, đumbir i svo začinsko bilje, mahunarke, dakle zelene mahune i grašak u mahuni, ali ne i grahorice, poput graha, slanutka, graška ili leće, koji su nedopušteni, jer također sadrže ugljikohidrate i šećere.

Dopuštene su lakto fermentirane namirnice domaće proizvodnje, domaći kefir, jogurt, kiseli kupus ili drugo povrće ukiseljeno lakto fermentacijom, majoneze i umaci napravljeni kod kuće s hladno prešanim uljima ili maslacem, bez umjetnih dodataka i šećera. Od biljnih masnoća dopuštena su sva hladno prešana ulja poput maslinovog, lanenog i sezamovog ulja, kokosovo ulje i avokado.

Što je dopušteno jesti

Umjesto prehrane bazirane na ugljikohidratima, ovdje su baza proteini i prirodne masnoće, uz velike količine povrća i tek ponešto namirnica s manje štetnim ugljikohidratima i prirodnim šećerima, što je više moguće organskog porijekla, uz maksimalno, gotovo potpuno izbjegavanje prerađene hrane i hrane s umjetnim dodacima. To znači da je bez ograničenja u količini, dopušteno jesti sve vrste mesa, kao i sve životinjske masnoće, dakle pačju, pileću i goveđu mast i maslac. Ista je stvar i sa jajima, ribom, naročito onom masnijom, bogatom omega 3 masnim kiselinama i drugom hranom iz mora, poput rakova, školjki i algi. Potpuno je zabranjeno jesti krumpir, šećer, tijesto i rižu.

Mliječni proizvodi i umaci

Dopuštene su lakto fermentirane namirnice domaće proizvodnje, domaći kefir, jogurt, kiseli kupus ili drugo povrće ukiseljeno lakto fermentacijom, majoneze i umaci napravljeni kod kuće s hladno prešanim uljima ili maslacem, bez umjetnih dodataka i šećera. Od biljnih masnoća dopuštena su sva hladno prešana ulja poput maslinovog, lanenog i susamovog ulja, kokosovo ulje i avokado.

Kako mršati s LHFC dijetom?

Redovita i obilna konzumacija namirnica bogatih ugljikohidratima, uzrokuje pretjerano lučenje inzulina, povećava šećer u krvi i drži nas u začaranom krugu gotovo neprestane gladi. Vremenom, u velikom broju slučajeva, dovodi do kronično povišenog inzulina i bolesti, poput dijabetesa tipa 2. Prekidanjem tog kruga,stabiliziranjem razine šećera u krvi, postupno nestaje i stalan osjećaj gladi te se konzumira sve manje hrane. Kad je ona, kao što je to slučaj kod LCHF-a, bogata proteinima, povrćem i posebno važno, prirodnim masnoćama, i manja količina hrane postaje dovoljna i daje veći i dugotrajniji osjećaj sitosti.

Izvor: 
zdravakrava.ba